Haiwan Yang Haram Dimakan Oleh Orang Islam Dan Wajib Anda Tahu.

Posted on

1.  Dalam Al-Quran QS Al Maidah 3:

Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala”

Di dalam islam, makanan yang haram dari haiwan adalah berbentuk bangkai dan darah. Untuk itu, dilarang untuk memakan bangkai dan darah yang ada pada haiwan. Selain itu daging babi adalah haiwan yang jelas diharamkan oleh Allah. Walau bagaimanapun haiwan yang disembelih tanpa nama Allah dan juga selain dari aturan Allah adalah diharamkan oleh islam.

Islam melarang umatnya memakan bangkai

Haiwan yang juga diharamkan adalah yang mati dalam keadaan sepertiTERCEKIKTERPUKUL, TERJATUH,DITANDUK BINATANG LAIN ,DITERKAM  BINATANG BUAS, DISEMBELIH TIDAK MENURUT SYARIAT dan DISEMBELIH UNTUK BERHALA.

Contoh binatang yang mati diterkam binatang buas.

Untuk itu, haiwan-haiwan tersebut adalah haram hukumnya untuk dimakan. Jika dimakan sudah tentu akan mendatangkan kemudaratan bagi manusia itu sendiri.

2.  Menurut Pendapat Ulama:

Ulama berpendapat ada beberapa perkara yang diharamkan haiwan untuk dimakan. Ianya termasuk haiwan yang apabila diproses oleh manusia mengandungi perkara-perkara berikut.

Mendatangkan bahaya kepada manusia jika dimakan. Misalnya mengandungi racun atau punca lain yang menyebabkan kerosakkan pada tubuh manusia. Sesuatu yang halal akan menjadi haram jika ia merbahaya.

Boleh memabukkan. Mabuk memberi kesan kepada hilangnya kewarasan pada manusia. Untuk itu, mabuk dapat menyebabkan manusia tidak dapat berpikir dengan baik dan rasional.

Mengandung Najis. Ertinya terdapat najis yang tidak dibersihkan atau masih melekat ketika dimasak. Najis adalah kotoran yang jika dimakan tidak bagus untuk kesihatan. Ianya berpotensi untuk virus atau pun bakteria merebak.

Dianggap Kotor. Kotor dalam hal ini dikhuatiri juga mengandungi bakteria atau kotoran yang memberi kesan buruk pada tubuh manusia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *