Haiwan Yang Haram Dimakan Oleh Orang Islam Dan Wajib Anda Tahu.

Posted on

Loading…

Permasalahan halal dan haram dalam islam bukanlah hal yang boleh diambil mudah. Sesuatu yang diharamkan oleh Allah bererti bahawa hal tersebut memiliki kemudaratan yang sangat besar bagi manusia itu sendiri. Sedangkan sesuatu yang halal itu bermaksud baik dan tidak memiliki kesan yang mudarat bagi manusia. Hukum halal dan haram dalam islam selalunya mempunyai kesan kepada manusia, bukan untuk sesiapapun selain untuk kehidupan yang seimbang di dunia ini.

Ada sebab mengapa ada haiwan yang boleh dimakan dan tidak boleh dimakan oleh orang islam

Salah satu perkara yang dianjur dalam Islam mengenai halal-haram adalah berkaitan makanan. Makanan yang berasal dari haiwan juga wajib diketahui akan halal haramnya. Halal dan haram ini bermakna bagaimana kesannya jika dimakan oleh manusia. Sepertimana Allah melarang khamar keranai ia mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap manusia. Oleh itu, menghampirinya semata-mata dilarang maka ia adalah haram.

Umat Islam wajib mencari sumber makanan halal. Antaranya mengetahui kandungan di dalam sesuatu makanan.

Untuk itu, termasuk mengenai makanan haiwan yang dimakan kita perlu tahu halal dan haramnya. Inilah penjelasan haiwan yang dilarang untuk dimakan oleh orang Islam.

Pernah heboh suatu ketika dulu ikan yang diternak diberi makan dari sumber yang tidak halal. Umat Islam harus berhati-hati.

Perintah Islam Terhadap Makanan Halal

Islam memerintahkan untuk memilih makanan yang halal. Makanan yang halal ini adalah sumber dari energi yang positif dan tentu saja mengandungi keberkatan.

Memilih makanan halal adalah satu bentuk ketaqwaan kepada Allah SWT.

Memilih makanan yang halal adalah satu bentuk ketaqwaan terhadap Allah. Untuk itu, dapat kita lihat perintah Allah mengenai pemilihan makanan yang halal seperti berikut:

Loading…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *